VI Tarnogórskie Wieczory Muzyki Organowej i Kameralnej
 
 

 
   
         
19 IX
godz. 18.00

Kościół
ewangelicko-augsburski

Tarnowskie Góry
Rynek 12

 

 

 

 

 

 

 

   

Duo Consonantes
w składzie:
Joanna Woszczyk-Garbacz
- flet
Jakub Garbacz
- organy

program:

1. Johann Sebastian Bach (1685-1750)
- Preludium i Fuga h-moll BWV 544

2. George Friederic Handel (1685-1759)
- Sonata B-dur HWV 377

3. Gottfried Heinrich Stölzel (1690-1749)
- Aria "Bist du bei mir"

4. George Friederic Handel
- Sonata g-moll

5. Antonio Vivaldi (1678-1741)
- Koncert a-moll op. 3 nr 6

6. Eugene Bozza (1905-1991)
- Aria

7. Astor Piazzola (1921-1992)
- Tanti Anni Prima

8. Jules Mouquet (1867-1946)
- I część "La Flute de Pan"

9. Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)
- Sonata organowa IV B-dur

 

 

   

Joanna Woszczyk-Garbacz
Swoją edukację muzyczną rozpoczęła w PPSM nr 1 w Warszawie w klasie Marka Chodorowskiego, naukę kontynuowała w PSM II st. nr 1 w Warszawie w klasie Jerzego Chudyby. W roku 2001 ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Łodzi w klasie fletu prof. Antoniego Wierzbińskiego. Uczestniczyła w wielu konkursach: zdobyła III nagrodę na Ogólnopolskich Przesłuchaniach Instrumentów Dętych Drewnianych w Olsztynie (1996), I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Zespołów Gitarowych i Kameralnych Ghitaralia 1996 w Przemyślu, III nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Zespołów Akordeonowych w Chełmie (1998), uczestniczyła w finale konkursu Pacem in terris w Bayreuth w 1998 roku, uzyskała wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Fletowym w Krakowie w 1999 roku, IV nagrodę na Konkursie Muzyki Francuskiej w Łodzi w 1999, I miejsce na Konkursie o Stypendium Fundacji Yamaha w Krakowie w 2000 roku, I miejsce na Konkursie Fletowym w Warszawie w 2001 roku, III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie im. Friedricha Kuhlaua w Uelzen (Niemcy) w 2003 roku. Brała udział zarówno w kursach orkiestrowych (Ochsenhausen, Bayreuth), jak i solowych (Orońsko, Holland Music Sessions, Academie Internationale d`Ete de Nice, Internationale Meisterkurse Zurich, Łódź, Wrocław) prowadzonych przez następujących muzyków: Peter Lukas Graf, Aurele Nicolet, Patric Gallois, Rien de Reede, Janos Balint, Miriam Nastasy, Marina Piccinini, Marzio Conti, Michael M. Kofler, Christian Cheret, Craig Goodman.
Obecnie koncertuje solo oraz w duecie z Jakubem Garbaczem (organy) w kraju i za granicą. Współtworzy także Trio Cantabile. Pracuje w Akademii Muzycznej w Łodzi w charakterze asystenta, a także w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina.

 

 

   

Jakub Garbacz
Urodzony w 1975 roku w Kielcach, swoją muzyczną edukację rozpoczął w Państwowej Szkole Muzycznej w Kielcach, w klasie fortepianu Artura Jaronia oraz Janiny Woźniak. Jednocześnie rozpoczął naukę gry na organach u Jerzego Rosińskiego - organisty Bazyliki Katedralnej w Kielcach, a także kształcenie w Diecezjalnej Szkole Organistowskiej w Kielcach pod kierunkiem ks. Zbigniewa Rogali. W 2000 roku ukończył z wyróżnieniem studia w klasie organów prof. Mirosława Pietkiewicza w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi.
Jakub Garbacz uczestniczył w wielu kursach mistrzowskich interpretacji i improwizacji organowej, które prowadzili m.in.: H.Vogel, L.Lohmann, J.Guileau, L.Digris, B.Haas, P.van Dijk, J.Gembalski, K.Ostrowski, R.M.Stangier, B.Oberhammer, M.Czajka, J.Serafin, J.Regnere, F.Klinda. Uczestniczył również w konkursach muzyki organowej: Brno 1997 (udział w półfinale), Rumia 1997 (II nagroda), Wilno 1999. 
Aktualnie pełni funkcję pierwszego organisty Bazyliki Archikatedralnej w Łodzi, jest organizatorem cyklicznych koncertów w kościołach Łodzi i okolic. Sprawuje kierownictwo artystyczne nad cyklami koncertów "Katedralne Wieczory Muzyczne" oraz "Dni Muzyki Organowej i Kameralnej w Archikatedrze Łódzkiej", a także nad Festiwalami Muzyki Organowej i Kameralnej w Skierniewicach. Współpracuje z Salezjańskim Liceum Muzycznym w Lutomiersku koło Łodzi, gdzie prowadzi klasę organów. Jakub Garbacz jest współzałożycielem Polskiego Wirtualnego Centrum Organowego www.organy.art.pl. Koncertował w wielu ośrodkach muzycznych w Polsce i za granicą (zwłaszcza kraje skandynawskie). Na stałe współpracuje z Joanną Woszczyk-Garbacz (flet), Moniką Kolasą-Hladikovą (mezzosopran), oraz z zespołem wokalnym All` Antico. Jakub Garbacz współpracuje z lokalnymi mediami (radio, prasa, TV) promując muzykę organową. 
Jakub Garbacz jest członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kościelnych oraz Wiceprezesem Zarządu Stowarzyszenia PRO MUSICA ORGANA. Prócz działalności wykonawczej zajmuje także realizacją nagrań dźwiękowych muzyki klasycznej.

 

 
         
     

19 września 2009 r roku w kościele Zbawiciela odbył się drugi koncert z cyklu „Tarnogórskich Wieczorów Muzyki Organowej i Kameralnej”. Usłyszeliśmy Duo Consonantes - czyli prywatnie małżeństwo - Joanna Woszczyk-Garbacz (flet) i Jakub Garbacz (organy).

Koncert zaczął się silnym uderzeniem, najpoważniejszym dziełem wykonanym tego wieczoru – preludium i fugą h-moll Jana Sebastiana Bacha. Nawarstwiające się, polifoniczne struktury zmusiły słuchaczy do pełnej koncentracji.


Następne utwory, rówieśników Jana Sebastiana, miały już nieco lżejszy charakter. Były to dwie pastoralne w charakterze sonaty na flet i organy Jerzego Fryderyka Handla, opracowanie na flet i organy koncertu Antonio Vivaldiego z opusu 3. „L'Estro Armonico” (czyli Harmoniczne inspiracje) oraz opracowanie na flet i organy arii mistrza z Gothy - Gottfrieda Heinricha Stolzela - „Bist du bei mir” (Kiedy jesteś przy mnie, szczęśliwy odchodzę...). Cześć słuchaczy pewnie pamiętała, że usłyszeliśmy tę arię na naszych wieczorach 4 lata temu, w oryginalnej wersji i w interpretacji Magdaleny Cieślar (sopran) i Marcina Armańskiego (organy).

Po krótkiej przerwie wypełnionej kompetentnym komentarzem Anny Siemińskiej usłyszeliśmy trzy XX-wieczne kompozycje: Eugena Bozza, Astora Piazzoli i Julesa Mouqueta. Te pogodne w nastroju utwory zrelaksowały publiczność przed ostatnim dziełem, które usłyszeliśmy tego wieczoru. Sonata na organy Feliksa Mendelssohna-Bartholdiego powróciła do poważniejszego, kontemplacyjnego nastroju – utwór ten był niewątpliwie inspirowany twórczością Bach. Mendelssohn był wielkim admiratorem i propagatorem sztuki Bacha, a niekiedy również nawiązywał, choć już w romantycznej fakturze, do dzieł swego wielkiego poprzednika.

Koncert zgromadził ponad 200 słuchaczy, którzy wypełnili niewielkie wnętrze kościoła Zbawiciela.

 

 
      patroni medialni:  
projekt i wykonanie: © 2009, Marek Wojcik, Wydział Kultury i Promocji Miasta, Urząd Miejski w Tarnowskich Górach