VI Tarnogórskie Wieczory Muzyki Organowej i Kameralnej
 
 

 
   
         
26 IX
godz. 18.00

Kościół
ewangelicko-augsburski

Tarnowskie Góry
Rynek 12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

Maria Perucka - skrzypce
Roman Perucki - organy

program:

1. Tabulatura oliwska (1619)
- Anonim- Suita tańców

2. Hans-Leo Hassler (1564-1612)
- Canzona

3. George Friederic Handel (1685-1759)
- Sonata nr 5 A-dur

4. Tomasso Vitali (1665-1745)
- Chaconne na skrzypce i organy

5. Joseph Haydn (1732-1809)
- Flötenuhrstücke 1792: nr 1, 2, 5 i 4

6. Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)
- Sonata nr 3 A-dur:

- Con moto maestoso
- Andante tranquillo

7. Piotr Czajkowski (1840-1893)
- Medytacja op. 42 nr 1

8. Zoltán Gárdonyi (1906-1986)
- Fantasie über ein ungarisches geistliches Lied

 

 

   

Maria Perucka
Jest absolwentką gdańskiej Akademii Muzycznej w klasie skrzypiec prof. Henryka Keszkowskiego. Przez wiele lat była koncertmistrzem Zespołu Muzyki Dawnej "Cappella Gedanensis". Występowała z orkiestrą Kaliskiej Orkiestry Symfonicznej, ponadto wraz z Kwartetem Smyczkowym koncertowała w całej Polsce, w Niemczech, Finlandii, Norwegii i we Włoszech. Obecnie koncertuje z mężem Romanem Peruckim prezentując publiczności utwory solowe jak i skomponowane na skrzypce i organy.
Wielokrotne brała udział w konkursach muzyki kameralnej. Jest laureatką Ogólnopolskiego Konkursu Muzyki Kameralnej w Łodzi w 1986r. Prowadzi klasę skrzypiec w Szkole Muzycznej II st. w Gdyni.

 

 

   

Roman Perucki
Ukończył gdańską Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w klasie organów prof. Leona Batora w 1986r. Uczestniczył w mistrzowskich kursach organowych w kraju i za granicą. Od roku 1997 jest profesorem gdańskiej Akademii Muzycznej (w latach 1996-1999 był prorektorem ds. artystycznych) oraz w Zespole Szkół Muzycznych w Gdańsku.
Jest Dyrektorem Naczelnym Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku. Z jego inicjatywy powstało Gdańskie Centrum Muzyczno - Kongresowe, siedziba filharmonii. Prezes Pomorskiego Stowarzyszenia "Musica Sacra", z którym organizuje m.in.: Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej w Katedrze Oliwskiej (jeden z najsłynniejszych w świecie), Międzynarodowy Konkurs Organowy im. J.P. Sweelincka w Gdańsku, cykl koncertów "Bliżej Bacha", koncerty z okazji Jarmarku św. Dominika w kościele oo. Dominikanów w Gdańsku oraz festiwale organowe w kościołach Pomorza Gdańskiego. Prowadzi kursy mistrzowskie w Niemczech, Francji, Portugalii, Rosji, Meksyku oraz wykłady w uczelniach i szkołach muzycznych na terenie całej Polski, m.in. w Koszalinie, Olsztynie i Mławie. Jest jurorem wielu międzynarodowych konkursów organowych (Włochy, Francja, Czechy, Rosja, Polska). W swoim dorobku ma już ponad 2000 recitali. Koncertuje w Polsce, w niemal wszystkich państwach Europy, w Rosji, Japonii, Australii, Kanadzie i USA.
Jest I. organistą Archikatedry Oliwskiej. Od 1999 roku jest prezesem Stowarzyszenia Miłośników Archikatedry Oliwskiej .
Dokonał licznych nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji, posiada nagrania kasetowe i płytowe. Jego płytę "Messe pour les paroisses" Fr. Couperina Bohdan Pociej uznał w "Ruchu Muzycznym" za najlepsze nagranie roku 1991 wydane w Polsce, a II płyta Oliwska nominowana była do nagrody Fryderyka. W swoim dorobku posiada platynową płytę, wydaną w 1998 roku. Posiada liczne odznaczenia i nagrody, w tym najwyższe odznaczenia papieskie: Pro eclessiae et Pontifice, przyznane przez Ojca Świętego Jana Pawła II oraz Order św. Sylwestra nadany przez Papieża Benedykta XVI, które sobie bardzo ceni. W roku 2005 r. uzyskał złotą odznakę Zasłużony dla Kultury Polskiej. W 2007 roku otrzymał Pomorską Nagrodę Artystyczną - Gryfa Pomorskiego za rok 2006 oraz nagrodę Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki.

 

 
         
     

Na trzecim koncercie tegorocznego cyklu Tarnogórskich Wieczorów Muzyki Organowej i Kameralnej gościliśmy dwoje wykonawców z Gdańska - małżeństwo Marię i Romana Peruckich, absolwentów Gdańskiej Akademii Muzycznej. Maria Perucka jest skrzypaczką specjalizującą się w kameralistyce, Roman Perucki jest m.in. pierwszym organistą Archikatedry Oliwskiej i dyrektorem naczelnym Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. F. Chopina w Gdańsku. Para często występuje i nagrywa razem, dzieląc czas pomiędzy koncerty, pracę dydaktyczną i zawiadowanie filharmonią.
Państwo Peruccy zaprezentowali wspaniałą podróż przez cztery wieki muzyki organowej i kameralnej, napisanej na skrzypce i organy, bądź na ten zestaw instrumentów transkrybowanej. Niezawodna Anna Siemińska przedstawiła wykonawców i opatrzyła fachowym komentarzem repertuar koncertu, dzieląc go na dwie odsłony.

W pierwszej części koncertu usłyszeliśmy suitę sześciu tańców z tzw. tabulatury oliwskiej z 1619 roku, na organy solo, granych na przemian na pryncypale i na kilku specyficznych głosach, jakimi dysponuje wysokiej klasy instrument w kościele Zbawiciela.

Następnie Roman Perucki zagrał Canzonę Hansa-Leo Hasslera (1564-1612), ciekawy, bogaty w brzmienia utwór w stylistyce późnego renesansu. Hassler był m.in. autorem wielu chorałów protestanckich, stąd wypływa klasa utworu, skomponowanego przecież wiele lat przed przełomowymi dokonaniami mistrza Buxtehudego, nie mówiąc o J.S. Bachu.
Na zakończenie pierwszej części zabrzmiała wspaniała, wręcz porywające chaconne Tommaso Vitalego (1665-1745) na skrzypce i basso continuo. Na grany przez Romana Peruckiego temat złożony ze zstępujących czterotaktowych ostinato nałożony jest misterny system wariacji głównego tematu, których bogactwo formy i jakość wykonania zachwyca i dosłownie wbija w krzesło. Państwo Peruccy w pełni wykorzystali wyjątkową właściwość akustyczną kościoła Zbawiciela, gdzie świetna partia skrzypiec grana z prospektu organowego, praktycznie spod sklepienia, słyszana była dosłownie zewsząd, jakby ze szczytowej klasy aparatury nagłaśniającej. Utwór przywodzi na myśl słynną passacaglię BWV 582 Jana Sebastiana Bacha, jest jednak inną formą, uboższą o fugę, która w passacaglii rozwija temat w nieoczekiwany sposób.

Po przerwie Roman Perucki wykonał cztery krótkie i raczej niecodzienne utwory, które wyszły spod ręki samego Josepha Haydna (1732-1809), czołowego kompozytora niemieckiego, a później angielskiego klasycyzmu. Były to Flötenuhrstücke nr 1, 2, 5 i 4, kuranty zegarowe skomponowane na użytek konkretnego mechanizmu, grane na pryncypale, o nieskomplikowanej melodyce i niewielkiej skali.

Zmiana jednego z punktów programu dała okazję wysłuchania utworu mało znanego gdańskiego kompozytora Friedricha Wilhelma Marculla – trzyczęściowej sonaty na organy. Jest to trudna w odbiorze, złożona i bardzo ciekawa kompozycja, z synkopowaną majestatyczną częścią pierwszą, wyciszoną i subtelną środkową, graną umiejętnie na dwóch manuałach ustawionych na pryncypał i poszczególne, zmieniające się głosy oraz zamykającą trzecią, pompatyczną, arytmiczną, z rwanym metrum.
Medytacja op. 42 nr 1 Piotra Czajkowskiego (1840-1893) jest utworem dość często wykonywanym, pochodzi z “Souvenir d'un Dieu cher” (Wspomnienie drogiego Boga). Jest to zbieżny z indywidualnym stylem Czajkowskiego, piękny i liryczny dialog skrzypiec z organami (w oryginale – z fortepianem), o spójnej przewidywalnej konstrukcji. Jest jednoczęściową pieśnią, brawurowo wykonaną przez małżeństwo Peruckich.
Na zakończenie koncertu Państwo Peruccy przenieśli nas w wiek dwudziesty za pośrednictwem “Fantasie über ein ungarisches geistlisches Lied” Zoltána Gárddonyi'ego (1906-1986), czyli fantazji na temat węgierskiej pieśni religijnej. Są to przetworzone melodie o charakterze ludowym, odziane w dość klasyczną formę muzyczną, składającą się z wielu “wejść” partii skrzypiec na wspólny temat organów lub odwrotnie – z organami przenoszącymi go w odmienną melodię instrumentu solowego.

Sobotni koncert podniósł wysoko poziom tegorocznych a i poprzednich Wieczorów udowadniając, że muzyka płynąca z zaledwie dwóch par rąk potrafi wypełnić salę dosłownie i w przenośni – około 200 słuchaczy długo oklaskiwało wykonawców, dając upust swojemu zachwytowi. Natomiast Państwo Peruccy po koncercie również podzielili się wrażeniami, chwaląc jakość instrumentu w kościele i świetną akustykę pomieszczenia.

 

 
      patroni medialni:  
projekt i wykonanie: © 2009, Marek Wojcik, Wydział Kultury i Promocji Miasta, Urząd Miejski w Tarnowskich Górach