|
|
|
|
|
|
26
IX
godz. 18.00
Kościół
ewangelicko-augsburski
Tarnowskie
Góry
Rynek 12
|
|
|
Maria
Perucka
-
skrzypce
Roman Perucki
- organy
program:
1.
Tabulatura oliwska (1619)
- Anonim- Suita tańców
2.
Hans-Leo Hassler (1564-1612)
- Canzona
3.
George Friederic Handel (1685-1759)
- Sonata nr 5 A-dur
4.
Tomasso Vitali (1665-1745)
- Chaconne na skrzypce i organy
5.
Joseph Haydn (1732-1809)
- Flötenuhrstücke 1792: nr 1, 2, 5 i 4
6.
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)
- Sonata nr 3 A-dur:
-
Con moto maestoso
- Andante tranquillo
7.
Piotr Czajkowski (1840-1893)
- Medytacja op. 42 nr 1
8.
Zoltán Gárdonyi (1906-1986)
- Fantasie über ein ungarisches geistliches Lied
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Maria
Perucka
Jest
absolwentką gdańskiej Akademii Muzycznej w klasie skrzypiec
prof. Henryka Keszkowskiego. Przez wiele lat była koncertmistrzem
Zespołu Muzyki Dawnej "Cappella Gedanensis". Występowała
z orkiestrą Kaliskiej Orkiestry Symfonicznej, ponadto wraz
z Kwartetem Smyczkowym koncertowała w całej Polsce, w Niemczech,
Finlandii, Norwegii i we Włoszech. Obecnie koncertuje z
mężem Romanem Peruckim prezentując publiczności utwory solowe
jak i skomponowane na skrzypce i organy.
Wielokrotne
brała udział w konkursach muzyki kameralnej. Jest laureatką
Ogólnopolskiego Konkursu Muzyki Kameralnej w Łodzi w 1986r.
Prowadzi klasę skrzypiec w Szkole Muzycznej II st. w Gdyni.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Roman
Perucki
Ukończył gdańską
Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w klasie organów
prof. Leona Batora w 1986r. Uczestniczył w mistrzowskich
kursach organowych w kraju i za granicą. Od roku 1997 jest
profesorem gdańskiej Akademii Muzycznej (w latach 1996-1999
był prorektorem ds. artystycznych) oraz w Zespole Szkół
Muzycznych w Gdańsku.
Jest Dyrektorem
Naczelnym Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka
Chopina w Gdańsku. Z jego inicjatywy powstało Gdańskie Centrum
Muzyczno - Kongresowe, siedziba filharmonii. Prezes Pomorskiego
Stowarzyszenia "Musica Sacra", z którym organizuje
m.in.: Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej w Katedrze
Oliwskiej (jeden z najsłynniejszych w świecie), Międzynarodowy
Konkurs Organowy im. J.P. Sweelincka w Gdańsku, cykl koncertów
"Bliżej Bacha", koncerty z okazji Jarmarku św.
Dominika w kościele oo. Dominikanów w Gdańsku oraz festiwale
organowe w kościołach Pomorza Gdańskiego. Prowadzi kursy
mistrzowskie w Niemczech, Francji, Portugalii, Rosji, Meksyku
oraz wykłady w uczelniach i szkołach muzycznych na terenie
całej Polski, m.in. w Koszalinie, Olsztynie i Mławie. Jest
jurorem wielu międzynarodowych konkursów organowych (Włochy,
Francja, Czechy, Rosja, Polska). W swoim dorobku ma już
ponad 2000 recitali. Koncertuje w Polsce, w niemal wszystkich
państwach Europy, w Rosji, Japonii, Australii, Kanadzie
i USA.
Jest I. organistą
Archikatedry Oliwskiej. Od 1999 roku jest prezesem Stowarzyszenia
Miłośników Archikatedry Oliwskiej .
Dokonał licznych
nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji, posiada nagrania
kasetowe i płytowe. Jego płytę "Messe pour les paroisses"
Fr. Couperina Bohdan Pociej uznał w "Ruchu Muzycznym"
za najlepsze nagranie roku 1991 wydane w Polsce, a II płyta
Oliwska nominowana była do nagrody Fryderyka. W swoim dorobku
posiada platynową płytę, wydaną w 1998 roku. Posiada liczne
odznaczenia i nagrody, w tym najwyższe odznaczenia papieskie:
Pro eclessiae et Pontifice, przyznane przez Ojca Świętego
Jana Pawła II oraz Order św. Sylwestra nadany przez Papieża
Benedykta XVI, które sobie bardzo ceni. W roku 2005 r. uzyskał
złotą odznakę Zasłużony dla Kultury Polskiej. W 2007 roku
otrzymał Pomorską Nagrodę Artystyczną - Gryfa Pomorskiego
za rok 2006 oraz nagrodę Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół
Sztuki.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Na
trzecim koncercie tegorocznego cyklu Tarnogórskich Wieczorów
Muzyki Organowej i Kameralnej gościliśmy dwoje wykonawców
z Gdańska - małżeństwo Marię i Romana Peruckich, absolwentów
Gdańskiej Akademii Muzycznej. Maria Perucka jest skrzypaczką
specjalizującą się w kameralistyce, Roman Perucki jest
m.in. pierwszym organistą Archikatedry Oliwskiej i dyrektorem
naczelnym Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. F. Chopina
w Gdańsku. Para często występuje i nagrywa razem, dzieląc
czas pomiędzy koncerty, pracę dydaktyczną i zawiadowanie
filharmonią.
Państwo Peruccy
zaprezentowali wspaniałą podróż przez cztery wieki muzyki
organowej i kameralnej, napisanej na skrzypce i organy,
bądź na ten zestaw instrumentów transkrybowanej. Niezawodna
Anna Siemińska przedstawiła wykonawców i opatrzyła fachowym
komentarzem repertuar koncertu, dzieląc go na dwie odsłony.

W
pierwszej części koncertu usłyszeliśmy suitę sześciu tańców
z tzw. tabulatury oliwskiej z 1619 roku, na organy solo,
granych na przemian na pryncypale i na kilku specyficznych
głosach, jakimi dysponuje wysokiej klasy instrument w
kościele Zbawiciela.

Następnie
Roman Perucki zagrał Canzonę Hansa-Leo Hasslera (1564-1612),
ciekawy, bogaty w brzmienia utwór w stylistyce późnego
renesansu. Hassler był m.in. autorem wielu chorałów protestanckich,
stąd wypływa klasa utworu, skomponowanego przecież wiele
lat przed przełomowymi dokonaniami mistrza Buxtehudego,
nie mówiąc o J.S. Bachu.
Na zakończenie pierwszej części zabrzmiała wspaniała,
wręcz porywające chaconne Tommaso Vitalego (1665-1745)
na skrzypce i basso continuo. Na grany przez Romana Peruckiego
temat złożony ze zstępujących czterotaktowych ostinato
nałożony jest misterny system wariacji głównego tematu,
których bogactwo formy i jakość wykonania zachwyca i dosłownie
wbija w krzesło. Państwo Peruccy w pełni wykorzystali
wyjątkową właściwość akustyczną kościoła Zbawiciela, gdzie
świetna partia skrzypiec grana z prospektu organowego,
praktycznie spod sklepienia, słyszana była dosłownie zewsząd,
jakby ze szczytowej klasy aparatury nagłaśniającej. Utwór
przywodzi na myśl słynną passacaglię BWV 582 Jana Sebastiana
Bacha, jest jednak inną formą, uboższą o fugę, która w
passacaglii rozwija temat w nieoczekiwany sposób.
Po
przerwie Roman Perucki wykonał cztery krótkie i raczej
niecodzienne utwory, które wyszły spod ręki samego Josepha
Haydna (1732-1809), czołowego kompozytora niemieckiego,
a później angielskiego klasycyzmu. Były to Flötenuhrstücke
nr 1, 2, 5 i 4, kuranty zegarowe skomponowane na użytek
konkretnego mechanizmu, grane na pryncypale, o nieskomplikowanej
melodyce i niewielkiej skali.

Zmiana
jednego z punktów programu dała okazję wysłuchania utworu
mało znanego gdańskiego kompozytora Friedricha Wilhelma
Marculla trzyczęściowej sonaty na organy. Jest to trudna
w odbiorze, złożona i bardzo ciekawa kompozycja, z synkopowaną
majestatyczną częścią pierwszą, wyciszoną i subtelną środkową,
graną umiejętnie na dwóch manuałach ustawionych na pryncypał
i poszczególne, zmieniające się głosy oraz zamykającą
trzecią, pompatyczną, arytmiczną, z rwanym metrum.
Medytacja
op. 42 nr 1 Piotra Czajkowskiego (1840-1893) jest utworem
dość często wykonywanym, pochodzi z Souvenir d'un Dieu
cher (Wspomnienie drogiego Boga). Jest to zbieżny z indywidualnym
stylem Czajkowskiego, piękny i liryczny dialog skrzypiec
z organami (w oryginale z fortepianem), o spójnej przewidywalnej
konstrukcji. Jest jednoczęściową pieśnią, brawurowo wykonaną
przez małżeństwo Peruckich.
Na zakończenie koncertu Państwo Peruccy przenieśli nas
w wiek dwudziesty za pośrednictwem Fantasie über ein
ungarisches geistlisches Lied Zoltána Gárddonyi'ego (1906-1986),
czyli fantazji na temat węgierskiej pieśni religijnej.
Są to przetworzone melodie o charakterze ludowym, odziane
w dość klasyczną formę muzyczną, składającą się z wielu
wejść partii skrzypiec na wspólny temat organów lub
odwrotnie z organami przenoszącymi go w odmienną melodię
instrumentu solowego.

Sobotni
koncert podniósł wysoko poziom tegorocznych a i poprzednich
Wieczorów udowadniając, że muzyka płynąca z zaledwie dwóch
par rąk potrafi wypełnić salę dosłownie i w przenośni
około 200 słuchaczy długo oklaskiwało wykonawców, dając
upust swojemu zachwytowi. Natomiast Państwo Peruccy po
koncercie również podzielili się wrażeniami, chwaląc jakość
instrumentu w kościele i świetną akustykę pomieszczenia.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
patroni
medialni:
 |
|
|
|
|
|
projekt
i wykonanie: © 2009, Marek Wojcik,
Wydział Kultury i Promocji Miasta, Urząd Miejski w Tarnowskich
Górach
|
|
|