VI Tarnogórskie Wieczory Muzyki Organowej i Kameralnej
 
 

 
   
         
3 X
godz. 18.00

Kościół
ewangelicko-augsburski

Tarnowskie Góry
Rynek 12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

Justyna Krusz - - viola da gamba
Waldemar Krawiec - organy

program:

1. Johann Sebastian Bach (1685-1750)
- Preludium i fuga C-dur BWV 547

2. Henry Purcell (1659-1695)
- Voluntary ON THE 100 TH PSALM TUNE

3. Tobias Hume (ok.1579-1645)
- "Captaine Hume's Pavane"

4. Sainte-Colombe le fils (1660- 1740)
- Suita e-moll: Prélude

5. Karl Friedrich Abel (1723- 1787)
- Sonata d-moll:

-Prélude
-Allegro
-Adagio
-Vivace

6. Louis Lefebure-Wely (1817-1869)
- Sortie B-dur

7. Max Reger (1873-1916)
- Capriccio op.69 nr 5

8. Charles Callahan (1951)
- Partita "Lasst uns erfreuen" op.54

 

 

   

Justyna Krusz
Urodziła się w 1984 roku. W 2002 roku ukończyła z wyróżnieniem Państwowe Liceum Muzyczne im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie wiolonczeli profesora Bernarda Poloka i w klasie dyrygentury mgr Felicji Bieganek. W tym samym roku wystąpiła jako solistka wykonując Koncert wiolonczelowy e- moll op. 85 Edwarda Elgara z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Śląskiej pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka. Brała udział w konkursach wiolonczelowych m.in. we Wrocławiu, Poznaniu i Koszycach na Słowacji, gdzie uzyskała wyróżnienie. W latach 2001-2002 była koncertmistrzem grupy wiolonczel Młodzieżowej Orkiestry Symfonicznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, z ktorą wystapiła w grudniu 2001 roku na koncercie w Auli Pawła VI na Watykanie.
W 2002 roku zaczęła studia na Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie wiolonczeli adta Piotra Janosika. Jako wiolonczelistka brała dwukrotnie udział w Międzynarodowym Spotkaniu Młodych Kompozytorów "Brand New Music" w Katowicach. W 2003 roku wzięła udział w projekcie "Internationale Junge Orchester Akademie" w Bayreuth (Niemcy). W 2005 roku zaczęła uczyć sie gry na violi da gamba. W tym samym roku została przyjęta na Akademię Muzyczną w Krakowie do klasy violi da gamba prof. Marcina Zalewskiego. Brała udział w kursach muzycznych prowadzonych przez wirtuozów gry na violi : Paolo Pandolfo, Wielanda Kuijkena i Marianne Muller. W 2006 roku, wraz z Capellą Cracoviensis, wzięła udział w nagraniu płyty  : "Początki polifonii europejskiej", która prezentuje średniowieczne dzieła znalezione w klasztorach w Krakowie, Starym Sączu, Paryżu i Santiago de Compostella. Występowała z zespołami takimi jak : Harmonia Sacra, Johann Christian Consort, Orfeo di Cracovia. Obecnie jest studentką klasy violi da gamba prof. Catherine Arnoux i klawesynu prof. Arnaud Pumir w Conservatoire de Musique w Grenoble (Francja) oraz studentką V roku Akademii Muzycznej w Krakowie. Gra na zbudowanej w 2006 roku w Pradze kopii francuskiej, siedmiostrunowej violi basowej z XVIII wieku.

 

 

   

Waldemar Krawiec
- urodził się w 1964 roku w Kędzierzynie-Koźlu. Naukę gry na organach rozpoczął w Studium Organistowskim przy Kurii Biskupiej w Opolu. Ukończył z wyróżnieniem PSM II stopnia w Zabrzu w klasie organów Łucji Krosny-Widerowej. Następnie studiował w Akademii Muzycznej w Katowicach pod kierunkiem prof. Juliana Gembalskiego.
U swego mistrza ukończył również studia podyplomowe. Tematem jego pracy dyplomowej, było przygotowanie do druku Fantazji op. 14 Jana Gawlasa. W czasie studiów pełnił obowiązki organisty w kościele p.w. śś. Jana i Pawła Męczenników w Katowicach (Dąb), a po studiach przez 7 lat w kościele św. Kamila w Zabrzu. Uczestniczył w wielu kursach mistrzowskich poświęconych interpretacji muzyki organowej w Polsce, Niemczech i Belgii, prowadzonych przez wybitnych profesorów: U.Spang-Hansena, J.Boyera, J.Ferrarda, Ch.Bosserta, N.Danby. W 1994 r. otrzymał wyróżnienie na I Międzynarodowym Konkursie Organowym im. Feliksa Nowowiejskiego w Poznaniu za najlepsze wykonanie utworu "Mater dolorosa".
Brał udział w wielu koncertach jako solista i kameralista w kraju i za granicą (Niemcy, Włochy, Czechy, Słowacja, Łotwa, Finlandia, Austria). Interesuje się muzyką śląską. W 1996 r. brał udział w koncercie poświęconym 25 rocznicy śmierci śląskiego kompozytora Fritza Lubricha. W 2003 roku już po raz drugi brał udział w Festiwalu Kompozytorów Śląskich w Opolu, gdzie wykonał monograficzne koncerty poświęcone twórczości wrocławskiego organisty i kompozytora Moritza Brosiga. W roku 2000 otrzymał nagrodę Prezydenta Miasta Zabrze za osiągnięcia pedagogiczne oraz wkład w rozwój kultury w mieście. Z jego inicjatywy zapoczątkowano w 1995 roku koncerty organowe w Zabrzu, które przekształciły się w Międzynarodowy Festiwal Organowy im. ks. Antoniego Chlondowskiego. Został dyrektorem artystycznym tego Festiwalu. Prowadzi klasę organów w PSM II st. w Zabrzu. Jest wykładowcą w Studium Muzyki Kościelnej i Diecezjalnej Szkole Organistowskiej w Gliwicach. Udziela się w pracach redakcyjnych nad wydaniem nowego Chorału "Droga do nieba". Jest członkiem Diecezjalnej Komisji Odbioru Organów.

 

 
         
     

Czwarty z koncertów tegorocznego festiwalu odbył się już w chłodny wieczór 3 października. Tym razem usłyszeliśmy nie duet, lecz dwoje solistów: Justynę Krusz, młodą, pochodząca z Katowic artystkę grającą muzykę dawną na violi na gamba i Waldemara Krawca śląskiego organistę, pedagoga i organizatora życia muzycznego.

Koncert rozpoczął Waldemar Krawiec pogodnym, pełnym dźwiękowego światła organowym preludium i fugą w C-dur Jana Sebastiana Bacha po którym zagrał utrzymane w podobnym nastroju dzieło Henry Purcella oparte na melodii psalmu 100.

W drugiej części koncertu zabrzmiała także muzyka barokowa, ale o zgoła odmiennym nastroju. Justyna Krusz grała na 7 strunowej violi da gamba.


Rozpoczęła Pawaną Tobiasa Huma – to muzyka poważna, melancholijna – odległa już od tanecznego pierwowzoru – skłaniająca do refleksji i zadumy. Nastrój ten został jeszcze pogłębiony, w następnym utworze - Preludium ze Suity e-moll Saint-Colombe. Saint-Colombe de fils – to jeden z najbardziej tajemniczych kompozytorów – nie znamy dokładnych dat jego życia ani nawet imienia; nie do końca także wiadomo, które dzieła są jego autorstwa, a które równie tajemniczego ojca – także mistrza gry na violi da gamba. Nieznana historia życia tych kompozytorów posłużyła jako pretekst do powstania jednego z najwspanialszych filmów o muzyce: „Wszystkie poranki świata” Alaina Corneau.

Ostatnim utworem granym przez Justynę Krusz miała być sonata d-moll Karla Friedricha Abela, ale w trakcie gry pękła jedna z wykonanych z baranich jelit strun. Artystka zaproponował więc że zagra sonatę Abla na koniec koncertu – a w międzyczasie usłyszymy pozostałe utwory organowe przygotowane na ten wieczór przez Waldemara Krawca. Usłyszeliśmy więc kolejno: Sortie B-dur Louis Lefebure-Wely, Capriccio Maxa Regerera op.69 nr 5 i Partite "Lasst uns erfreuen" Charlesa Callahana. Śląski muzyk ukazał tu całe bogactwo brzmieniowe – wydawało by się skromnych organów w tarnogórskim kościele Zbawiciela.

Na zakończenie wieczoru, już bez przeszkód, usłyszeliśmy sonatę Abla - utwór o wczesno-klasycznych formach i zgodnie z duchem epoki - pogodniejszy niż poprzednie utwory na violę.


 

 
      patroni medialni:  
projekt i wykonanie: © 2009, Marek Wojcik, Wydział Kultury i Promocji Miasta, Urząd Miejski w Tarnowskich Górach