VI Tarnogórskie Wieczory Muzyki Organowej i Kameralnej
 
 

 
   
         
10 X
godz. 18.00

Kościół
ewangelicko-augsburski

Tarnowskie Góry
Rynek 12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

Zespół kameralny w składzie:
Anna Szabelka
- skrzypce
Aleksandra Gajecka-Antosiewicz - klawesyn
Danuta Sobik-Ptok - wiolonczela

Duet klawesynowy:
Hanna Balcerzak
- klawesyn
Aleksandra Gajecka-Antosiewicz - klawesyn

program:

1. George Friederic Handel (1685-1759)
- Sonata A-dur op.1 nr 3:

- Andante
- Allegro
- Adagio
- Allegro

2. Johann Christian Bach (1735-1782)
- Sonata C-dur:

- Allegro con brio
- Andante
- Rondo. Allegretto

3. Georg Pilipp Telemann (1681-1767)
- Sonata d-moll nr 7:

- Andante
- Allegro assai
- Largo
- Allegro

4. Johann Christoph Friedrich Bach (1732-1795)
- Sonata A-dur:

- Allegro con spirito
- Rondo.Alegretto

5. Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
- Andante con variazioni G-dur

6. George Friederic Handel
- Sonata A-dur "Roger" op.1 nr 10:

- Adagio
- Allegro
- Largo
- Allegro

 

 

 

   

Anna Rechlewicz
jest absolwentką Akademi Muzycznej w Katowicach, gdzie studiowała w klasie prof. Romana Lasockiego, oraz studiów podyplomowych w warszawskiej Akademii Muzycznej, które ukończyła z wyróżnieniem pod kierunkiem prof. Konstantego Andrzeja Kulki.
Uczestniczyła w licznych kursach muzycznych doskonaląc swoje umiejętności m.in. pod przewodnictwem prof. Ireny Dubiskiej oraz prof. Mariny Jaszwili. Laureatka III konkursu na skrzypce solo prof. Tadeusza Wrońskiego, na którym zdobyła także nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie utworu współczesnego. W 1995r. zostało jej przyznane stypendium Ministra Kultury i Sztuki.
W latach 2000-2001 była pierwszym skrzypkiem Kwartetu Śląskiego. Występowała zarówno w kraju jak i za granicą m.in. w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Belgii, USA, Czechach. Współpracowała z takimi dyrygentami jak Jerzy Salwarowski, Marek Pijarowski, Jerzy Swoboda, Mirosław J. Błaszczyk, Maciej Niesiołowski. Koncertowała m.in. z Jadwigą Kotnowską, Waldemarem Malickim, Piotrem Pławnerem, Markiem Toporowskim. Ma na swoim koncie liczne prawykonania utworów polskich kompozytorów współczesnych. Zrealizowała wiele nagrań dla Polskiego Radia oraz Telewizji Polskiej.
Od 2005r. jest pierwszym skrzypkiem kwartetu smyczkowego Akademos, z którym w maju 2007r. brała udział w mistrzowskim kursie muzycznym prowadzonym przez Emerson String Quartet zakończonym dwukrotnym występem w nowojorskiej Carnegie Hall.

 

 

 

   

Aleksandra Gajecka-Antosiewicz
Naukę gry na fortepianie rozpoczęła w tarnogórskiej szkole muzycznej pod kierunkiem p. Stefanii Muszyńskiej, a następnie kontynuowała w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej w Bytomiu w klasie mgr Barbary Stankiewicz. Ukończyła Akademię Muzyczną w Łodzi w klasie klawesynu prof. Ewy Piaseckiej (1999) i w klasie fortepianu prof. Marka Drewnowskiego (2000).
Wiedzę w zakresie współczesnej muzyki klawesynowej pogłębiła podczas studiów na Uniwersytecie Mozarteum w Salzburgu pod kierunkiem wybitnej klawesynistki Elżbiety Chojnackiej (2001-2003). Była stypendystką międzynarodowych szkół i festiwali w Polsce, Niemczech, Francji, Norwegii i Wielkiej Brytanii. Swoja grę doskonaliła pracując z wybitnymi artystami, takimi jak: Elżbieta Stefańska, Leszek Kędracki, Colin Tilney, Mark Kroll i Ketil Haugsand.
Laureatka V Międzynarodowego Festiwalu Pianistycznego im. J.Hofmanna i I.J.Paderewskiego w Nałęczowie (nagroda specjalna-cykl koncertów we Francji). Brała również udział w II Międzynarodowym Konkursie im. Wandy Landowskiej w Warszawie i w VIII Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie. Występuje jako solistka i kameralistka w Polsce i za granicą. Współpracuje m.in. ze Śląską Orkiestrą Kameralną, kwartetem Akademos, flecistką Katarzyną Starzec oraz siostrą Hanną Balcerzak, z którą od 1993 roku tworzy duet fortepianowy i klawesynowy.
W dorobku klawesynistki znajduje się płyta "Cztery pory roku" A.Vivaldiego z solistką Anną Rechlewicz (2007), nagrania archiwalne dla  TVP, polskich rozgłośni radiowych, NOSPR w Katowicach oraz rejestracje koncertów odbywających się podczas sesji naukowych Musica Moderna w Akademii Muzycznej w Łodzi.
Oprócz działalności koncertowej od 1999 r. A. Gajecka-Antosiewicz zajmuje się pracą pedagogiczną jako nauczyciel fortepianu i klawesynu w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II stopnia w Bytomiu. W 2002 roku założyła pierwszą na Śląsku klasę klawesynu w szkole muzycznej II stopnia.

 


   

 

Hanna Balcerzak
Naukę gry na fortepianie rozpoczęła w tarnogórskiej szkole muzycznej pod kierunkiem p. Stefanii Muszyńskiej, a następnie kontynuowała w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej w Bytomiu w klasie mgr Barbary Stankiewicz.
Absolwentka Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi w klasie klawesynu prof. Leszka Kędrackiego (1999) i w klasie fortepianu prof. Marka Drewnowskiego (2000).
Uczestniczyła w wielu kursach i festiwalach pianistycznych w Polsce, Francji, Wielkiej Brytanii i Norwegii, pracując pod kierunkiem wybitnych artystów, takich jak: Naum Sztarkman, Elena Riu, Mark Kroll, Colin Tilney, Ketil Haugsand .
Laureatka V Międzynarodowego Festiwalu Pianistycznego im. J.Hofmanna i I.J.Paderewskiego w Nałęczowie (nagroda specjalna-cykl koncertów we Francji) , stypendystka Dartington International Summer School w Wielkiej Brytanii i The Ringve Museum w Norwegii. W dorobku Hanny Balcerzak znajdują się nagrania archiwalne dla TVP oraz Radia Łódź.
Jako klawesynistka i pianistka bierze udział w międzynarodowych i ogólnopolskich festiwalach, m.in. Międzynarodowy Festiwal w L'Isle sur la Sorgue, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej im. Gorczyckiego w Bytomiu, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Leżajsku, Gliwicki Festiwal Bachowski, Sosnowieckie Dni Muzyki Znanej i Nieznanej. Od 1993r. tworzy duet fortepianowy i klawesynowy z siostrą Aleksandrą Gajecką - Antosiewicz. Od 2007r. współpracuje z orkiestrą kameralną Camerata Impuls prowadzoną przez Małgorzatę Kaniowską.Od 2005 r. zajmuje się pracą pedagogiczną w zakresie nauczania gry na fortepianie i klawesynie w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II stopnia w Bytomiu.

 

   
Danuta Sobik-Ptok
Jest absolwentką Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej w Katowicach oraz studiów podyplomowych tejże uczelni w zakresie kameralistyki ukończonych pod kierunkiem M.Mosia.Od 1997r.prowadzi intensywną działalność artystyczną w kwartecie smyczkkowym AKADEMOS.
Jest laureatką czołowych nagród na międzynarodowych konkursach muzyki kameralnej w Polsce,Czechach i we Włoszech(m.in.1 nagroda na konkursie w Provincia di Caltanisetta na Sycylii).Ma na swym koncie ponad 400 koncertów w Europie i USA. W maju 2007 wraz z kwartetem Akademos wystąpiła dwukrotnie Carnegie Hall w Nowym Jorku w ramach Emerson String Quartet Young Artists Concerts.

 

 

 
         
     

Piąty koncert z cyklu "Tarnogórskich wieczorów muzyki kameralnej i organowej" - odbył się już w bardzo chłodny i deszczowy wieczór. Na szczęście w kościele Zbawiciela zapanowała zgoła inna ciepła atmosfera a i publiczność mimo złej pogody przybyła bardzo licznie. Tym razem usłyszeliśmy muzykę kameralną w wykonaniu skrzypaczki Anny Szabelki, wiolonczelistki Danuty Sobik-Ptok (obie grają w kwartecie Akademos - często goszczącym w Tarnowskich Górach ) oraz klawesynistek, bliźniaczek Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz i Hanny Balcerzak.


Koncert miał ciekawą symetryczna formę, rozpoczęły go i zakończyły sonaty z opusu 1 Jerzego Fryderyka Handla. Po raz kolejny podczas tego festiwalu mogliśmy posłuchać sonat z tego opusu, tym razem zagranych z dużym naciskiem na polifoniczną strukturę. Ciekawie zabrzmiała linia basu dublowana przez wiolonczele i klawesyn, a przede wszystkim świetna i klarowna gra skrzypaczki Anny Szabelki. W połowie koncertu usłyszeliśmy jeszcze jedną sonatę skrzypcową, o identycznej barokowej formie - Jerzego Filipa Telemanna.

Utwory na skrzypce i basso continuo zostały rozdzielone utworami na klawesyn na cztery ręce. Były to sonaty: Jana Krystiana Bacha i Jana Krzysztofa Fryderyka Bacha oraz Wariacje na temat Andante G-dur [KV 501] Wolfganga Amadeusza Mozarta.


W stosunku do barokowych sonat – to utwory czarujące i lekkie o wczesno-klasycznym wdzięku i gracji. Przypomnijmy, że młody Mozart był pod wpływem Jana Krystiana Bacha i przerobił kilka jego utworów. Wariacje na cztery ręce są dziełem późnym, z 1786 roku, lecz nie wiele mają wspólnego z jego dojrzałymi utworami z ostatniego okresu twórczości, bliżej im do zgrabnych młodzieńczych dzieł pisanych właśnie pod wpływem Jana Kristiana Bacha.

 
      patroni medialni:  
projekt i wykonanie: © 2009, Marek Wojcik, Wydział Kultury i Promocji Miasta, Urząd Miejski w Tarnowskich Górach